Pages

Thursday, March 24, 2011

Kita Tak Tahu Hati Manusia

Cerita perihal hati manusia, kita tak kan dapat teka apa yang ada dalam hati seseorang. Sedangkan hati suami yang menjadi peneman tidur dan hidup sendiri pun tak mampu kita nak teka apa yang tersirat. Kenapa saya bercerita pasal hati hari nie. Biasa la, kadang-kadang  kita akan berdepan dengan situasi yang akan membuat kita sering tertanya-tanya berkenaan hati seseorang.

Apa salah kita jika orang buat bodoh jer dengan kita. Kita bercakap pun macam tak nak layan. Adakah kita telah menyakitkan hati orang tersebut @ orang tue tak suka dengan kita. Payah-payah. Kadang-kadang malas nak amik pusing hal-hal yang nampak remeh yela saya masih ada banyak benda lain yang nak difikirkan tapi bila dibiarkan lama-lama akan menjadi luka yang semakin bernanah plak. Bak kata pepatah ditelan mati emak diluah mati bapak.

Perubahan seseorang mesti ada sebab kan. Yela selama nie jika kita boleh bergelak, berkongsi cerita, bertepuk tampar tapi bila tiba-tiba jadi sunyi without any words, something wrong with it. Saya bukan orang yang suka direct jer nak p tanya kat seseorang apa masalah, saya nie bila dah saya cuba bercakap, cuba layan jer the situation, tapi sampai satu tahap kalau orang still wat tak tau juga i'm fed up ok. Kalau saya ada wat salah bagitau la kan, xde la saya tertanya-tanya. Kenapa dengna orang lain leh jer bercakap tapi not with me. Pelik kan. Nampak sangat ada sesuatu yang disimpan dalam hati tentang saya. Saya tau saya pun kadang-kadang bad mood juga. Ada juga tiba-tiba datang angin tak nak sembang dengan sesapa tapi takde la lama. Pastu 2 3 hari saya da ok. Leh balik gelak-gelak n pergi cakap dengan mereka.

Mungkin ini juga balasan kut, sebab pernah buat kat orang macam tue. Tapi kalau kita dah cuba bercakap berkali-kali tapi still juga dilayan endah tak endah jadi malas dah nak amik pusing. So, biarkan kan jela. Kalau rasa perlu cakap kalau tak perlu just duduk diam-diam kat tempat dan buat kerja masing-masing. Walaupun hati nie kadang-kadang sakit n nak tau benda yang sebenar. 

From now, saya pun bertekad tak nak dah bad mood tak tentu pasal. Taknak juga sakitkan hati orang. Taknak juga buat muka sebab saya suka buat muka bila marah atau tak suka dengan sesuatu. Sebab bila dah kena sendiri kat batang hidung baru kita tau perasaan orang lain bila kita buat macam tue kan. I want to b happy always, insyallah. Kepada mereka yang pernah saya sakitkan secara sengaja @ tidak maafkan saya seorang insan yang selalu membuat kesilapan ini.

2 comments:

  1. hati manusia tak boleh nak jangka. mummy x blh cedih2 tau. cian baby

    http://elleelyssa.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. kalau ditelan mati emak diluah mati bapak, susah2 sgt hg kemam ja dlm mulut xpayah luah2 haha.. aku gurau ja, hg penah buat muka ke? aku tgk tak pun haha mybe aku jenis tak tau bila hg buat muka hehe.. sabaq la wei, cian baby hg tu nti die pun buat muka ngan hg haha.. xsabar nk tgk baby hg ngn zana hehe..

    ReplyDelete